הוצאת אוב    על ההוצאה    רשימת הספרים    המועדון    מפת האתר
בולו'בולו 2011 - 2016

מדברים בולו'בולו

בקיץ 2016 אנחנו מציינים חמש שנים למהדורה השנייה של בולו'בולו, שהן גם חמש שנים למחאה החברתית של 2011.
לכבוד החגיגות, הוצאנו מהדורה דיגיטלית מיוחדת (קובץ פי-די-אף), שאתם מוזמנים להוריד, לקרוא ולהפיץ.

הבולו-בלוג פעיל ומזמין אתכם להשתתף. אם יש לכם מחשבות, רעיונות או חומרים מתאימים נשמח לשמוע. במהלך השנה הראשונה של הבלוג קראנו על חזון בר-הגשמה של בולו בולו, על פגאניזם עכשיו, וגם ראיון נדיר עם PM.
לאחרונה התפרסמה גם הצעה חדשה וחשובה מאוד של PM ליום שלישי ללא עבודה.
חוץ מזה, אנחנו בפייסבוק -הדף ממשיך להתעדכן עם חומרים מעניינים ואירועים שוטפים. מומלץ לעקוב.

ב-30 ביולי 2013, במלאות 30 שנה למהדורה המקורית של בולו'בולו, יצא לדרך הבולו-בלוג, בלוג המתמחה בתיאוריה ובפרקטיקה בולואית. בבלוג כבר הופיעו מאמרים בשאלות המימוש של התוכנית הבולואית וכן מאמר הפורש חזון של פגאניזם פוליטי, ויש בדרך עוד מאמרים הנוגעים בזוויות שונות של החזון הבולואי. הבלוג מזמין את כולם לשלוח מאמרים על בניית אלטרנטיבות כלכליות, אקולוגיות וחברתיות.

במלאות 30 שנה למהדורה המקורית של בולו'בולו, הוצאת אוב הודיעה על קול קורא לכתיבת מאמרים בנושא: האם אלטרנטיבה היא אפשרית? כולן/ם הוזמנו לשלוח מאמרים וטקסטים על בניית אלטרנטיבות כלכליות, אקולוגיות וחברתיות, על חלומות אוטופיים וחלומות שאפשר להגשים כבר היום.
המאמרים שייבחרו יופיעו בבלוג מיוחד, וחלקם אף ייכנסו לקובץ מאמרים בנושא ולערב מיוחד שמתוכנן לחורף. פרטים נוספים יתפרסמו בדף זה ובדף הפייסבוק של בולו'בולו בחודשים הקרובים.

קהילת עץבעיר פתחה בסדרת מפגשי "בולו'קאלי - הכנה לניסוי חברתי", שבמסגרתם מתקיים דיון בספר "בולו'בולו" ובאינספור הנושאים שהוא נוגע בהם בתחומי קיימות, קיום חיים אלטרנטיביים, חלופות לכסף ושמירה על כדור הארץ. עד כה התקיימו חמש פגישות, ומומלץ להתעדכן לגבי פגישות נוספות.

במעגל הקבוצות - פדרציה של קבוצות, קיבוצים עירוניים וקהילות על בסיס שיתופי-סוציאליסטי – נפתחה ב-18.9.11 השנה השלישית של "משתפים דיבור", סדרת פגישות חודשיות המיועדת לדיון ברעיון השיתופי, בהשתתפות ד"ר יפתח גולדמן מקיבוץ תמוז. השנה הוחלט במסגרת המפגשים לקרוא ולדון בספר "בולו'בולו". לפרטים נוספים.

צירוף מקרים? ממש ביום שבו יצא בולו'בולו החדש החלה גם מחאת האוהלים בתל אביב, ואחר כך ברחבי הארץ.

במאהל בשד' רוטשילד אפשר היה לעיין בעותקים הראשונים של בולו'בולו. עיתון "הארץ" הגדיר את בולו'בולו כ"מדריך לדייר האוהלים ברוטשילד", ובאתר אבטלה סמויה נכתב כי "מה שמתרחש בימים אלו בשדרת רוטשילד בתל-אביב יכול להיות תחילתו המופלאה של בולו". מאמר באתר אקטיביזם מציג את בולו'בולו ומעלה פרשנות אפשרית שלו הניתנת למימוש.

נזכיר רק את מה שנכתב במבוא למהדורה: "ניסיון העבר מלמד כי כל מהדורה חדשה של בולו'בולו... מעוררת הדים ומשתלבת בגל חדש של התעוררות תרבותית ושל חיפוש אחר דרכים חלופיות לסגנון החיים השליט".

המהדורה השנייה של בולו'בולו בעברית ראתה אור ב-15 ביולי 2011, תשע שנים לאחר שיצאה המהדורה העברית הראשונה ו-28 שנים לאחר שהספר יצא במקור. המהדורה כוללת הקדמה חדשה מאת המחבר.

בסרטון אפשר לראות את הדפסת הספר ב"פילי'סיבי" (בית הדפוס).

לקראת צאת המהדורה השנייה נחנך דף בולו'בולו בפייסבוק, ובו בין השאר מבחר שירי בולו'בולו כמו השיר המופיע בקליפ שמימין.

קטעים מן הספר פורסמו בבלוג ארץ האמורי, ומתוכננים פרסומים נוספים. תתקיים גם מסיבת השקה צנועה של הספר - פרטים נוספים בקרוב.

עץבעיר - רשת חברתית ממשית המתגבשת בדירות שלנו, בגינות הקהילתיות, בשטחים הציבוריים, על גגות ובכיכרות - אימצה את בולו'בולו בחום. מאמר על בולו'בולו התפרסם באתר הקהילה, והעותקים האחרונים והנדירים של המהדורה הראשונה הופצו דרכה. פעילות עץבעיר יוזמות ומטפחות עשייה למימוש חיים בריאים בעיר, לומדות יחד איך לקיים אורח חיים מתחשב בעיר, ומשתפות בחוויות ובמידע שימושי באמצעות סדנאות, קורסים, הרצאות וסיורים מודרכים בנושאים כגון קומפוסט עירוני, תזונה מתחשבת, גידול וליקוט מזון בעיר וצרכנות רגועה.

בשנים שחלפו מאז המהדורה הראשונה, ההתייחסויות לספר לא פסקו, והוא הוזכר במסגרות שונות כגון באתר NRG, באנציקלופדיה הסביבתית אקו-ויקי, באתר אקטיביזם, ואפילו באתר עמלנט.



בולו'בולו 2002

בולו'בולו ברחובות תל-אביב

המהדורה העברית הראשונה של בולו'בולו ראתה אור באפריל 2002, ממש באותו זמן שבו יצאה המהדורה התאומה של הספר - המהדורה הטורקית.

במקביל נחנך אתר בולו'בולו העברי (bolo.ovzap.net), וזמן קצר לאחר מכן - האתר העולמי (bolo-bolo.org). אלפי גולשים נכנסו לאתר העברי בחצי השנה הראשונה לקיומו.

זמן לא רב לאחר צאת הספר התעוררה יוזמה ספונטנית להקמת בולו עברי בנגב. הוקם פורום אינטרנט בנושא זה, ואף התקיימה פגישה של כל המעוניינים, אך לא ידוע לנו על תוצאות מעשיות של היוזמה.

באותו זמן הצלחנו למצוא גם שלוש כתובות קיר מקצועיות למדי של בולו'בולו ברחבי תל-אביב - מהסוג הנראה כאן בתמונה.

בשיא הקיץ - כנראה מתישהו בשעות הלילה - התמלאו לוחות המודעות במרכז תל-אביב בכרזות בולו'בולו.

דווקא לסטיקרים הרשמיים של ההוצאה לא היתה הצלחה רבה במיוחד...

ספטמבר 2002 היה חודש עתיר פעילות: בתחילת החודש הוציא סלון מזל את העלון החדש שלו, שכלל בין השאר מאמר חדש של pm. כמה ימים מאוחר יותר נערך ביער חרובית פסטיבל בראשית, והתקיימה בו בין השאר פעילות בולו'בולואית ענפה. בדיון על בולו'בולו השתתפו גם מירה אסאו (פעולה ירוקה) ודרור רשף (בדידות). ב- 11 בספטמבר מלאה בין היתר שנה להתרסקות המטוסים לתוך בנייני התאומים והפנטגון. באתר בולו'בולו הופיע מאמר ש-pm כתב חמישה ימים בלבד לאחר ה- 11 בספטמבר 2001, המנתח את המצב העולמי החדש. מה- 24 ועד ה- 27 בספטמבר נערך בפאתי תל-אביב אירוע מדהים ומיוחד במינו - "סוכת השוטים" של הקווירחנה. בין אין-סוף הפעילויות נערכו סדנאות, שאחת מהן היתה סדנת "מרי היסטרי", דיון על אלטרנטיבות חברתיות בגדר אוטופיות יישומיות. הוצגו הרעיונות של בולו'בולו, איזורים אוטונומיים ארעית ומרי אזרחי, בהשתתפות מירה, משה ויאיר. באותו אירוע הסתובב גם אדם שהזדהה כנביא זעם בולגרי-קפריסאי בשם אמפוריוס פנקראסוף, שלטענתו זכה לחוות התגלות מול הכספומט של בנק לאומי. זהותו אינה ידועה לנו, אך על כל פנים שמחנו לראות אותו מחלק כרוזים ועלונים של בולו'בולו לכל דורש.

ב- 20 בנובמבר התפרסמה במוסף "ספרים" של "הארץ" ביקורת של יהודה שנהב על בולו'בולו העברי.

זמן קצר לאחר מכן הופיע בולו'בולו על גבי קריקטורה של ערן וולקובסקי, באותו מוסף.

על בולו'בולו נכתבה גם ביקורת ב"וואלה" מאת דנה קסלר, וכתבה ב"מעריב" מאת שרית פרקול, בצד איזכורים נוספים - אוהדים ברובם - בעיתונות הכתובה והמשודרת.

דעה שונה וקצת קודרת פירסמה העיתונאית נרי ליבנה בספרה השערורייתי "המדריך לאישה המושכת". מיותר לציין כי אנו מסתייגים לחלוטין מדבריה:

..."לא צריך להיות חוקר ספרות כדי להניח ש'בולו-בולו' הוא מילה אונומתופאית... לפכפוך, שכשוך, שפת תינוקות, ג'יבריש או סתם בלבול מוח. אבל לא בכך מדובר. הסופר השווייצי עלום השם שהפך לסוג של נביא, מציג שם את החלופה להשתעבדות לשלטון התאגידים ותרבות הצריכה על ידי חזרה לחיים בקהילות קטנות המנהלים משקים אוטרקיים... שמעו של הספר התפשט במהירות, בעיקר באמצעות האינטרנט, ודי הרבה אנשים נשבו בקסמו של הרעיון. בעולם כבר הוקמו כמה וכמה כפרי 'בולו-בולו', ואפילו בארץ החלו כמה התארגנויות של קבוצות הרוצות לחיות בקומונות כאלה.
מדובר ברעיון מקסים, בעיקר למי שהיו צופים מכורים של 'בית קטן בערבה'. יש גם משהו משובב נפש במראהו של גבר בעל מוטת כתפיים מרשימה כשהוא עמל (רצוי כשפלג גופו העליון חשוף) להוציא בשבילך לחם מהארץ או להרכיב בעבורך את כוננית הספרים הפשוטה כל כך להרכבה שקנית ב'איקיאה', שלא לדבר על המשמעויות הסימבוליות הנרחבות של גבר הקודח בקיר כדי לתלות בעבורך את הווילונות...
ה'בולו-בולו' הוא רעיון גברי במהותו משום שכמעט כל גבר, בירכתי נשמתו, הוא 'בולו-בולואיסט' המבקש לפרוץ, ובעיקר כשצופה בו אישה... ה'בולו-בולו' ייטיב עם גברים משום שיש ברעיון הזה חזרה אל עולם ערכים שבו לכוח הפיזי ולתבונת הכפיים יש יתרון ברור על פני אינטליגנציה רגשית, נועם שיחה ומיומנות מופלאה ברכישת שירותים המאפיינים נשים... יש ברעיון הזה הכל - פשטות, יחסים אנושיים חמים, מזון בריא ובתים צמודי קרקע עם גינה רחבת ידיים. אבל היתרון האמיתי של החיים ב'בולו-בולו' הוא שהם הופכים אותך אוטומטית ל'נו-לוגו'.
'הבולו-בולו' הוא חלום נפלא, והשאלה היחידה היא איך תשתלבנה בתוכו נשים שאין להן כשרון טבעי לתפירת שמיכות טלאים, בישול או גננות, ששכחו ללמוד רפואה וכל חייהן הן מתחמקות מהייעוד שהציבה לפניהן אמן - להיות מורה. הנשים האלה ישמשו כנראה ב'בולו-בולו' בתור חומר בעירה. הן תהיינה המכשפות שיעלו שם על המוקד".

בינואר 2003 חזר מתרגם הספר ממסע בחו"ל, והביא עמו רשמים מקהילת KraftWerk1 בציריך, שהמחבר של בולו'בולו גר בה.

ביוני 2003 נחגג יום ההולדת העשרים של בולו'בולו בצניעות רבה במתחם סלון מזל במסגרת פסטיבל האקטיביזם השני של פעולה ירוקה.

ראו את מאמרה של מירה אסאו באתר NRG מ- 20 בדצמבר 2004.


בולו'בולו / PM

מהדורה שנייה מתוקנת ומעודכנת

דאנאקוד: 630-5
מס' עמודים: 192


על הספר /// הרעיון מאחורי בולו'בולו /// איך הכול התחיל? /// על הספר ועל המחבר /// הקדמה למהדורת 2011 /// מילון אסה'פילי /// בולו מקומי /// קטעים ומאמרים נוספים


הוצאת אוב



אוב ת.ד. 20559 תל-אביב 6120402